هژمونی آنلاین
بخش هفتم
نویسنده: چارلی وینتر
محقق بنیاد کویلیام
مترجم: محمدحسین باقی
در بخش قبل به 6 بن مایه (تم) که خاص داعش است اشاره د. «سبعیت»، «بخشش»، «مظلوم نمایی»، «جنگ»، «حس تعلق» و «آرمانگرایی». این «تم»ها از هم جدا نیستند، بلکه به طور منظم با یکدیگر به کار گرفته می شوند. در بخش های ششم و هفتم در مورد «سبعیت»، «بخشش»، «مظلوم نمایی»، «جنگ» توضیحاتی داده شد. در این قسمت «حس تعلق» و «آرمانگرایی» مورد بررسی قرار می گیرد.
در هفته های اول حمله، شواهد تصویری از آنچه در حال وقوع بود تقریبا وجود نداشت. همزمان، تبلیغاتچی های به اصطلاح«دولت اسلامی» رسانه ها را با عکس ها و ویدئوهایی از نبردی دیگر در پالایشگاه نفت بیجی اشباع کردند که باعث شد توجه ناظران به جهت خطا جلب شود. از این رو، وقتی مه 2015 فرارسید حمله نهایی به پایتخت الانبار- به تعبیر خود داعشی ها- یک شگفتی برای بسیاری از کسانی بود که به طور مستقیم درگیر این نبرد بودند.
هژمونی آنلاین
بخش ششم
نویسنده: چارلی وینتر*
مترجم: محمدحسین باقی
در بخش پنجم علاوه بر اینکه بخش دیگر استراتژی رسانه ای داعش ارائه شد به انگیزه های این گروه نیز اشاراتی شد. از جمله اینکه دولت به اصطلاح اسلامی از 6 بن مایه که خاص این گروه است، استفاده می کند. سبعیت فقط یکی از شش بن مایه گسترده ای است که این گروه برای تقویت حضور خود و سپس پیش بردن اهداف استراتژیک اش از آن استفاده می کند؛ پنج مورد دیگر عبارتند از: «بخشش»، «مظلوم نمایی»، «جنگ»، «حس تعلق» و «آرمانگرایی». این «تم»ها از هم جدا نیستند بلکه به طور منظم با یکدیگر به کار گرفته می شوند. اشاراتی هم به بخشش شد و اینکه داعش تنها چیزی که از طعمه می خواهد اطاعت محض از خلیفه است. در واقع، او یا باید مقاومت کند و کشته شود و یا باید مطیع خلافت شود.
هژمونی آنلاین
بخش پنجم
نویسنده: چارلی وینتر *
مترجم: محمدحسین باقی
در بخش چهارم به انواع روش های تبلیغی داعش اشاره شد. اصولاتبلیغ در خلاشکل نمی گیرد. تبلیغ از سوی داعش به شکلی هدفمند به خدمت گرفته می شود. همچنین براساس نظریه ژاک الول 5 دوگانه متضاد در تبلیغات شمرده و بررسی شد.
آخرین دوگانه توصیف الول تبلیغ «عقلانی» در برابر تبلیغ «غیرعقلانی» است. این دو تبلیغ از سوی «دولت به اصطلاح اسلامی» استفاده می شود تا «حقایقی را برای نشان دادن دستکاری کرده و برتری منطقی سیستم خاص خود را نشان دهد» و در کنار آن واقعیت ادعایی مدینه فاضله خاص خود را نیز آشکار سازد. این جریان پیوسته ای از شواهد صوتی و تصویری را توضیح می دهد که - با ارجاعات «عقلانی»- پیاده سازی پروژه «غیرعقلانی» آنها را به تصویر می کشد. همه چیز، حتی جزیی ترین و بی اهمیت ترین چیزها، در راستای خدمت و پیشبرد این اختلاط حقایق، اغراق و دروغ بوده است. این دوگانه در بطن برتری آرمانی «دولت اسلامی» قرار دارد که اهمیت بنیادینی برای بقا و تداوم این گروه دارد. هیچ یک از موارد یا دوگانه های بالاجدا از هم نیستند. اگر یک استراتژی تبلیغی بخواهد به پتانسیل کامل خود برسد ترکیبی از تمام عناصر فوق مورد نیاز است. بی تردید، این به گونه ای به نظر می رسد که گویی استراتژیست های رسانه ای داعش این را فهمیده اند. طی دوره ای که بدنامی این گروه پیوسته افزایش می یافت، تبلیغاتچی هایش تمام الگوهای تبلیغاتی در بالارا با هم هماهنگ کردند تا محیطی که در آن چنین پیامی می تواند بقا یابد تغذیه، بارور و گسترش یابد. اکنون که چارچوبی برای درک و فهم ساختار این گروه ارائه شد، دلیل کافی برای بررسی ارزشمند 6روایت کلیدی از «برند خلافت» در دست است.
هژمونی آنلاین
بخش چهارم
نویسنده: چارلی وینتر*
مترجم: محمدحسین باقی
در بخش قبل به نظریه های «ژاک الول» در مورد تبلیغات اشاره کردیم. آنچه در مورد تبلیغات رسانه ای داعش اهمیت دارد تفاوت فاحش این تبلیغات در کمیت و کیفیت با تبلیغات دیگر گروه های تروریستی (در گذشته و حال) است. داعش با هوشمندی سوژه را چنان در خود مستحیل می سازد که فرد از هستی خود تهی می شود و چشم و گوش بسته در اختیار این گروه قرار می گیرد. تبلیغات در خلاشکل نمی گیرد و نمی تواند بگیرد. برای اینکه یک استراتژی مشخص پیام رسانی موفق شود، باید ابتدا محیطی وجود داشته باشد که حامی ایده ها، مفاهیم و برداشت ها باشد. این چیزی است که الول به آن «پیش تبلیغات» می گوید. بدون چنین فضایی «تبلیغات نمی تواند وجود داشته باشد».
هژمونی آنلاین
بخش سوم
نویسنده: چارلی وینتر*
مترجم: محمدحسین باقی
در شماره گذشته به روش شناسی استراتژی رسانه ای داعش اشاره و گفته شد که این گروه بولتن های خبری نیز منتشر می کند. زمان بندی انتشار این بولتن ها دقیق بوده و به زبان های مختلف اعم از عربی، ترکی، کردی، انگلیسی، فرانسوی و روسی منتشر می شوند. نویسنده در بازه ای 12 ماهه یعنی از 29 ژوئن 2014 یعنی زمان اعلام خلافت البغدادی تا ژوئن 2015 حساب رسانه های اجتماعی داعش و انجمن های مجازی متعلق به این گروه را بررسی کرده و می گوید تبلیغات داعش در کیفیت و کمیت بسیار بهتر از تبلیغات پیشینیانش است. ماشین تبلیغاتی این گروه هم در معرض تکامل پیوسته است و هم در «برندسازی» پیچیده تر و استانداردتر شده است.
هژمونی آنلاین
بخش دوم
نویسنده: چارلی وینتر*
مترجم: محمدحسین باقی
در بخش اول اشاراتی گذرا صورت گرفت بر اینکه ظهور سریع داعش علاقه ای شتابناک به تبلیغات جهادی را موجب شد. داعش با اعدام های وحشتناک، ثروت هنگفت و فیلمبرداری با دوربین های با کیفیت از توحش خود مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است به گونه ای که هیچ گروهی در تاریخ نتوانسته چنین مورد توجه رسانه های جهان قرار بگیرد. شناخت از داعش نیز اندک است و مطالعات چندانی نسبت به حضور این گروه در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی صورت نگرفته است.
هژمونی آنلاین
بخش اول
نویسنده: چارلی وینتر
مترجم: محمدحسین باقی
گزارش زیر که از سوی بنیاد کویلیام به قلم چارلی وینتر تهیه شده پرتوی می افکند برانگیزه ها و تاثیرات عملیات های رسانه ای دولت به اصطلاح اسلامی. از ژوئن 2014 که این گروه رسما خلافت خود را اعلام کرد و تقریبا دو سال می گذرد شرایط برای بررسی دقیق تر فعالیت های رسانه ای این گروه چه در فضای مجازی و چه به صورت مجلات مکتوب به زبان انگلیسی فراهم شده است. در این گزارش استراتژی های داعش در فضای رسانه ای و مجازی به صور ت جزء به جزء بررسی شده است.
مبارزه با تبلیغات اینترنتی داعش
داعش از رسانههای جدید ارتباط برای دستیابی به اهداف خود بهخوبی و ماهرانه بهرهبرداری میکند. این نوشتار بهدنبال تجزیه و تحلیل و بررسی تبلیغات اینترنتی داعش است تا درک شود که چگونه این گروه به گسترش دامنة فعالیت خود در اینترنت پرداخته و چرا اقدامات صورت گرفته برای مقابله با پیامرسانی اینترنتی داعش ناکام مانده است. این نوشتار با نگاهی به تاریخچه فعالیتهای تبلیغاتی القاعده و داعش به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه تبلیغات جهادی از 2006 تا 2014 متحول شده و منجر به اعلام خلافت در سال 2013 گردید. نویسنده توضیح میدهد که چگونه داعش به یک «برند» تبدیل شده و پیامرسانی اعضای آن «یکپارچه» و «همراستا» میباشد. همچنین به بررسی رویکردهای متفاوت بازیگران منطقهای و بینالمللی در مقابله با پیامرسانی داعش میپردازد و عدم کارایی این رویکردها را تشریح میکند.
چهره دیگر داعش
چارلی وینتر پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات اسلامی بنیاد کیلیام در لندن
•18 اکتبر 2015 - 26 مهر 1394
گروه موسوم به دولت اسلامی را همه به قساوتش میشناسند. اما همین گروه بیرحم، برای جذب آدمها چهرهای دیگر از خود نشان میدهد.
مدتى است تبلیغات گروه موسوم به دولت اسلامى را دنبال مى کنم. بخشى از کارم است. آنقدر دیده ام که حساسیتم را از دست داده ام. مى فهمم تصویرى که مى بینم وحشتناک است، اما به ندرت حالم آنقدر که باید از دیدنش بد شود بد مى شود.
یکى از این موارد نادر روز چهارم ژوئیه پیش آمد. فیلمى دیدم که مکانیسم دفاعى بدنم کم آورد.