بنام خدایی که انسان آفرید * ز رحمت برایش جهان آفرید

آدرس پی وی تلگرام جهت ارتباط آنلاین: hafeze2@ آدرس کانال تلگرام علوم قرآن و حدیث: quranied@

بنام خدایی که انسان آفرید * ز رحمت برایش جهان آفرید

آدرس پی وی تلگرام جهت ارتباط آنلاین: hafeze2@ آدرس کانال تلگرام علوم قرآن و حدیث: quranied@

بنام خدایی که انسان آفرید  *  ز رحمت برایش جهان آفرید

با سلام...
مرتضی رحیمی هستم.
دانشجوی رشته علوم قرآن از دانشگاه مذاهب اسلامی.
در این وبلاگ سعی دارم تا مطالب درسی، مقالات تقریبی و پاره ای از مطالب گوناگون رو به نمایش بگذارم.

آخرین نظرات
  • ۱۲ آبان ۹۸، ۱۴:۵۳ - عبدالله
    عالی

۱۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۸
بهمن

برجسته‌سازی تقریب مذاهب اسلامی در رسانه‌های جهان اسلام، رهیافتی برای تقویت

و پاسداری از اتحاد مسلمانان درعصر جهانی شدنِ رسانه‌ها

بهرام جبارلوی شبستری[1]

به نام خداوند بخشنده مهربان

چکیده

وحدت و همزیستى دینى و مسالمت آمیز مسلمانان با یکدیگر و به عبارتی، احیا و استحکام اصل اخوت و همبستگى اجتماعى بین مسلمانان؛ یکى از دستورهای صریح قرآن کریم و همچنین یکی از دغدغه هاى اصلى و همیشگى اهل البیت (علیهم السلام) به شمار می رود. اما اقدامات و تبلیغات وسیع دشمنان درونی و بیرونی وحدت جهان اسلام، جهت برانگیختن تعصب ‌های فرقه‌ای؛ دشمن‌تراشی ‌های کاذب از شیعه برای سنی و از سنی برای شیعه؛ تفرقه ‌افکنی میان دولت‌های مسلمان و کوشش برای تشدید اختلافات و تبدیل آن به دشمنی ‌ها و معارضه ‌های لاینحل؛ تکفیر و تفسیق هاى نابجاى مسلمانان و صاحبان فرق اسلامى و ....؛ همه و همه، موجب شده اند که اساسی ترین راهبرد تقویت و پاسداری از اتحاد مسلمانان و دستیابی به وحدت اسلامی که "تقریب مذاهب اسلامى" نامیده می شود؛ در طول تاریخ، بویژه در عصر جهانی شدنِ رسانه ها با چالش های متنوع و متکثری روبرو گردد. لذا، تبیین و تقویت عوامل وحدت بخش از سوی رسانه های جهان اسلام از یک سو؛ و تضعیف اثربخشی عوامل بازدارنده و ضربه زننده به وحدت جهان اسلام از سوی دیگر؛ که از منظر فعالیت های ژورنالیستی، برجسته سازی عناصر تقریب مذاهب اسلامی در فرآیند مدیریت پیام نامیده می شود. رهیافتی موثر برای پاسداری از اتحاد مسلمانان در عصر جهانی شدنِ رسانه ها محسوب می شود که حتی، قابلیت و توانایی مقابله با دست های آلوده و زبان های مزدوری که می خواهند به وحدت اسلامی ضربه بزنند را دارد. همچنین در این راستا، به نظر می بایست با پی گیری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با مشارکت سازمان کنفرانس اسلامی، علما و رهبران برجسته جهان اسلام و همچنین دست اندرکاران امور ارتباطاتی و رسانه ای کشورهای اسلامی، کنوانسیون ‌ها و پروتکل‌هایی تهیه و عملیاتی شوند که ناظر بر عملکرد تقریب مذاهبی انواع رسانه ها، بویژه کانال های تلویزیونی باشند. چرا که اولاً، میزان دسترسی و حتی میزان علاقه مندی برای پیام گیری از کانال های تلویزیونی پخش مستقیم ماهواره ای نسبت به سایر رسانه ها رو به تزاید است؛ و همچنین در طی چند سال اخیر، مخالفان وحدت جهان اسلام و راهبرد تقریب مذاهب اسلامی، برای ایجاد، گسترش و تعمیق تعصب و اختلافات مذهبی میان امت اسلام، بیشترین استفاده را از این نوع کانال‌های ارتباطی به عمل آورده اند.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

شیوههای فکری و علمی تحقق "تقریب مذاهب اسلامی

دکتر انور ورده ـ سوریه

به نام خداوند بخشنده مهربان

الحمد لله رب العالمین، والصلاة والسلام على سیدنا محمد حبیب رب العالمین، وعلى آله الطیبین الطاهرین، وعلى أصحابه الغر المیامین، وعلى من تبعه وتبعهم بإحسانٍ إلى یوم الدین.

هنوز هم "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" به ریاست شیخ فاضل آیةالله محمدعلی تسخیری ، امت اسلامی را میهمان کوششهای پیگیر و پرباری که در پی همدلی و وحدت صف امت اسلامی و بویژه میان دو بال اساسی و عمده آن یعنی اهل سنت و جماعت از یک سو و شیعه اهل بیت پیامبر علیه و علیهم السلام است ، مینماید.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

نگاهی دیگر به برخی مبادی تصوری و تصدیقی اجتهاد پویا

دکتر امیر حمزه سالارزایی

استادیار دانشگاه سیستان وبلوچستان

 به نام خداوند بخشنده مهربان 

 چکیده

عدۀ من اصحابنا، عن احمد بن عیسی، عن احمد بن ابی نصر عن ابان بن عثمان، عن ابن ابی یعفور، عن ابی عبدالله علیه السلا أنّ رسول الله صلی الله علیه واله خطب الناس فی مسجد الخیف فقال: نضرالله عبداً سمع مقالتی فوعاها و حفظها و بلغها من لم یسمعها، فربّ حامل فقه غیر فقیه و رب حامل فقه الی من هو افقه منه(الکافی 1388 ق ج 1 ص403)

مجتهد،در یک تشبیه بلیغ،خبرنگار ماهر و فرصت شناسی است که شریعت قدسی لایزال را به نطق در آورده، و در وقایع نو به نو از گنجینه های ذخّار آن، جامعه‌ی بشری را در نظر و عمل بهره مند می گرداند.

موضوع اجتهاد،حدود و حجّت شرعی می باشد، اطلاق مجتهد به کسی که در فرایند تفریع فروع متشابه بر اصول محکم، زمان شناس، نیازشناس و بویژه موضوع شناس نباشد، محلّ تامل است.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

برنامهای برای پرورش نسل مسلمان

بر فرهنگ قدرت و مقاومت و عزت

دکتر "المرتضی بن زید المَحَطوَری الحسنی"[1]

مؤسس و مدیر "مرکز علمی بدر"

استاد شریعت در دانشگاه "صنعاء" (یمن)

عضو جمعیتعلمای یمن

بنام خداوند بخشنده مهربان

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایؤدی حقه المجتهدون لکنی بلسان العجز و التقصیر اقول: الحمدلله عدد خلقه و رضی نفسه و زنة عرشه و مداد کلماته.

و الصلاة و السلام علی اکرم مولود و ازکی و انجب موجود المبعوث للعالمین رحمةو للجن و الانس نعمة، محمد الامین و آله و الطیبین الطاهرین، اما بعد :

پیش از هر چیز مراتب خوشوقتی خود را از دعوت بزرگوارانه و سپاس خود را از آن شیخ ربانی که خود را نذر خدمت به اسلام و مسلمانان کرده و تمام زندگی خویش را به اصلاح و بهبود روابط سپری کرده و بیش از روی زمین، در آسمان سپری کرده [پرواز کرده] و به شرق و غرب جهان سفر کرده تا با روحی سرشار از عشق و جانی مالامال از امید و قلبی پر از مهر و محبت و مهربانی به بندگان خدا دیدگاههای گوناگون را به هم نزدیک سازد و شکاف میان دور از هم شدگان را پر کند. یعنی عالم عامل "آیت الله شیخ محمدعلی تسخیری" دبیرکل "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" (حفظه الله) تقدیم میدارم.

و درود و احترام نثار کسانی که به حق باید آنانرا مردان خدا نامید، ملت مجاهد ایران و رهبر بزرگوار و مجاهد آن (رضوان الله علیه) و بویژه درودهای من به اعضای مجمع عمومی داخل و خارج ایران، امید که شرکت مرا پذیرا باشید و بر ناشیواییهای زبانم و ناتوانی و کوتاهیهای آشکارم، همچون مردمان بزرگوار و بردبار و با فتوّت، ببخشایید بویژه در زمانهای که شرّ و پلشتی به مرز خطرناکی رسیده و خطر از هر سو دنیای مسلمانان را فراگرفته و ماندهایم، که کدام آتش را خاموش و کدام زخم را مرهم نهیم!! «هرگاه زخمی را درمان کردم زخم دیگری سر باز کرد.»

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

وحدت ویگانگی اسلامی ازدیدگاه قرآن کریم

شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده

رئیس اداره مسلمین قفقاز

 به نام خداوند بخشنده مهربان

 

باید خاطر نشان ساخت که سخنرانی‌هایی که دراین گردهمایی ایراد خواهد شد، موضوع آنها ازمسائل مهم و با اهمیت روز محسوب میگردد. بخصوص که وحدت و یگانگی اسلامی بیش از سایر موضوع ها مدّ نظر میباشد. همزمان اینگونه مسائل با دارا بودن جهات مثبت، دارای جهات ناخوشآیندی  نیز میباشد. رویدادهایی که در کشورهای اسلامی جهان رخ میدهد، دلیل برآنست که هنوز امّت مسلمان از ایده وحدت چندان برخوردار نمی باشند. اختلافات مذهبی در کشور عراق و زدوخوردهای داخلی در لبنان، تلفات سنگینی بر مسلمانان وارد میاورد. انشعاب مسلمانان در فلسطین مسائل بغرنجی را بوجود آورده که موجب ناراحتی و نگرانی کلیه مسلمانان جهان شده است. اشغال بیست در صد ازخاک جمهوری آذربایجان و غیره دلیل بر عدم وجود وحدت و یگانگی میان مسلمانان جهان میباشد.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

پیشگامان تقریب: سید محمد تقی حکیم، محقق و پژوهشگری تقریب گرا

سید محمد تقی حکیم

یکی از راه‏های قدرتمندی اسلام، وحدت و همدلی مسلمانان است و معرفی عالمانی که در اصلاح امت اسلامی کوشش‏هایی کرده، و تلاش خود را در این راه وجهه همت خود قرار داده‏اند، نقش بسزایی در تحقق این آرمان دارد. در عصر حاضر سکوت در برابر هجمه‏ های فرهنگی و اعتقادی دشمنان، اسلام را از هر زمان دیگر آسیب‏ پذیرتر می‏سازد؛ چنان که در گذشته نیز در اثر بی‏کفایتی زمامداران حکومت‏های اسلامی و دامن زدن آنان به اختلافات فرقه‏ای، بسیاری از آثار ارزشمند اسلامی را از دست داده‏ایم و سال‏های درازی سرمایه‏ های فکری و هنری خویش را صرف اختلافات بی‏اساس کرده‏ ایم.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

اعتلای کلمه توحید و رویارویی با چالشها

حجت الاسلام والمسلمین احمد شفیعی‌نیا

مسؤول گروه فقه واصول مرکز تحقیقات مجمع قم

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

مقدمه:

محوری‌ترین عامل پیوند (دهکده واحد جهانی یا پیکره واحد)

دهکده جهانی شدن دنیای ما، امروزه رایج ترین واژه هاست. و نخستین برداشتی که از آن ذهنها را به خود مشغول داشته، در هم فرو ریختن حدّ و مرزهایی است که تا دیروز گذر از آنها محال و یا مشکل می نمود. و امّا این همه هیاهو در پی یک بهم پیوستن جهانی است که در راستای اطلاعات و علوم انسانها رخ داده است، و آن را ارمغان نو عصر اینترنت و ابر رسانه ها می شمرند.

ولی با نگاهی ملاحظه گر به متون دینی (قرآن و سنّت) می توان برتر از یک دهکده جهانی را که دین پرده از وجود حقیقی آن بر می دارد را به انسانها معرفی نمود; زیرا در سایه دهکده جهانی، دسترسی دنیای امروزی به دانشهای سایر اقوام و ملتها، آسان شده است. ولی حقیقتی که دین پرده از آن برمی دارد، گویای آن است که جوامع انسانی در اصل خلقت بر یک حقیقت واحد استوار بوده اند، که اگر آن یکتای گمشده خود را بازیابند، نه تنها جهان بزرگ به دهکده ای واحد، بلکه به پیکره ای واحد تبدیل خواهد شد; و آن وقت است که صلاح و فساد هر عضو این پیکره در صلاح و فساد بقیه اعضاء نقش آفرینی خواهد کرد.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

ایستادگى اندیشمندان اسلامى در برابر آن با تاکید

بر اندیشه هاى حضرت امام خمینى (ره)

    سید اصغر جعفرى

مقدمه

 تفکیک دین از سیاست یا «لائیک گرى و یا (سکولاریسم)» اصطلاحى است که در اندیشه غربى داراى مفهومى خاص است. براساس این عقیده و تفکر، امور دنیوى مانند سیاست و اقتصاد باید از مسائل دینى و مذهبى مستقل و جدا از هم باشد و امور دینى، مسائلى دارد که مختص به موارد شخصى بوده و نبایستى در حوزه جامعه (به عبارتى سیاست) دخالت نماید.

بر خلاف تصور این اندیشه، مذهب پاره اى حرکات عبادى بى روح و بى هدف نیست، این تعبیر ناشى از اولا عدم شناخت آنان از ادیان راستین و پایه هاى عقلانى و علمى آنها و ثانیاً نتیجه منفى عملکرد کلیسا است. در صورتى که اسلام میان دین و دنیا (سیاست) هیچ مرزى را به رسمیت نمى شناسد و براساس اصول و ارزش هاى نهفته در آن بر تفکر سکولاریسم خط بطلان مى کشد و این دو را لازم و ملزوم یکدیگر و جدایى ناپذیر مى داند.

اندیشه جدایى دین از سیاست از القائات استعمارگران در کشورهاى اسلامى براى به یغما بردن ثروت بیکران و خدادادى ملل اسلامى بوده است چرا که آنها اسلام را بزرگترین مانع و سدّ راه چپاول خود مى دیدند لذا با استفاده از عمال داخلى مانند حکام سلاطین، عنایت طلبان، احزاب و گروهها و یا از طریق میسیونرهاى مذهبى، ایجاد مراکز خیریه و تعلیم و تربیت، رسانه جمعى - مطبوعات - ادیان ساختگى، رواج خرافات و بدعت ها و تهى نمودن مفاهیم دینى همچون صبر، زهد، انتظار و توکل از معانى اصلى به ترویج این اندیشه باطل پرداختند.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

چارچوب تاریخی استعمار صهیونیستی

اسماعیل قدیری

 

بسم الله الرحمن الرحیم

هجوم و حشیانه به افریقا در حوالی سالهای 1880 میلادی به بعد موجب گردید حرکات اولیه استعمار صهیونیستی نیز تسریع گردید. در ایامی که ماجراجویان اروپائی و مستعمره­نشینان آرزومند و سازندگان امپراطوری دسته­ای در جستجو مال و منال و گروهی به امید جاه و مقام به جانب آفریقائی می­شتافتند مستعمره نشینان صهیونیستی هم به فلسطین هجوم آوردند این گروه در سر آرزوی بنیان نهادن یک دولت را می­پروراندند.

  • حقیر ...
۱۸
بهمن

محبت اهل بیت در قرآن و سنّت
اسماعیل قدیرى                

 

بسم  الله  الرحمن  الرحیم

 

 

     الحمدلله الذى اسبغ علینا جلا بیب النعم و اصطفى سیدنا محمدا (صلى الله علیه وآله)على سائر العرب و العجم و فضل آل بیته على المخلوقات، و رفعهم بفضله و کرمه اعلى الدرجات، فاحرزوا قصبات سبق سیادة الدنیا و الاخرة، و اتصفوا بالکلمات الظاهرة و الباطنة، والمحاسن الفاخرة فهم نور حدقة کل زمان، و نور حرقة کل عصرو أوان، لممیزون بالفضل عمن سواهم، الخاذلون لمن ابغضهم و عاداهم، معادن العلوم و المعارف، أولو الفصاحة و البلاغة و اللطائف. احمده سبحانه و تعالى على تزاید آلائه الوافره، اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له، شهادة ادخرها لهول الاخرة، و اشهد ان سیدنا و نبینا محمدا عبده و رسوله، صاحب العلامات المبعوث بالایات الواضحة و البراهین القاطعة المؤید بالمعجزات، صلى الله علیه و آله و اصحابه الطاهرین الذین من تمسک بهم کان من الفائزین المتمسکین بالسبب المتین.
     اما بعد 
     و در مدت کوتاهى نوع انسانى را از حضیض پستى به اوج سربلندى و معراج ترقى و تعالى عروج داد و در مکتب اسلام شاگردان عدیم المثالى را تربیت نموده و به جامعه انسانیت تحویل داد که دست تاریخ بشر از آوردن نظیرو مثیل آنان قاصر و کوتاه است و تا ابد نیز کوتاه خواهد بود.
     این شاگردان رشید مکتب اسلام و مدرسه قرآن کسانى هستند که در اصطلاح به اهل بیت و اصحاب مشهورند. یاران و یاوران و همراهان و همکاران و همنشینان حضرت رسول رحمت و نبى ختمى مرتبت صلى الله علیه وسلم.

  • حقیر ...